מחקרים 20.11.2016

האם מתילפנידאט משפיע על רמות הטסטוסטרון בילדים עם ADHD?

ממחקר בן ארבעה שבועות עולה כי טיפול במתילפנידאט לא משנה מהותית את רמות הטסטוסטרון ברוק אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, ללא קשר למינון התרופה

ילדים (shutterstock)

במחקרים בבעלי חיים מתילפנידאט (methylphenidate (MPH נקשר לדיכוי של הפרשת טסטוסטרון, קשר דומה דווח גם במספר תיאורי מקרה בבני אדם. על רקע הדברים חוקרים מטאיוואן ביקשו לבדוק במדגם מחקרי מייצג האם, ואם כן באיזו מידה, מתילפנידאט משפיע על רמות הטסטוסטרון של ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The International Journal of Neuropsychopharmacology.

למחקר פרוספקטיבי גויסו 203 ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (גיל ממוצע 8.7 שנים, 75.8% בנים). 137 הוקצו לא אקראית לטיפול במתילפנידאט ו 66 קיבלו טיפול לא תרופתי בהפרעת הקשב. דגימות הרוק לרמת טסטוסטרון נבדקו בכניסה למחקר ובסיומו. בתום השבוע הרביעי 86 ילדים בקבוצת הטיפול במתילפנידאט ו 46 ילדים בקבוצת הטיפול הלא תרופתי נותרו במעקב ונכללו בניתוח הסופי.

סיכום התוצאות מלמד כי רמות הטסטוסטרון לא השתנו מהותית במהלך המחקר במי משתי הקבוצות. לאחר תקנון לגיל ומין הילדים רמות הטסטוסטרון ברוק נותרו יציבות ולא השתנו באופן מובהק לאורך ארבעת שבועות המחקר בשתי זרועותיו. כמו כן מינון המתילפנידאט (מינון ממוצע 18.1 מ"ג ליום) לא נקשר קשר בר משמעות לרמות הטסטוסטרון ברוק.

החוקרים מסכמים כי לכל הפחות בטווח הקצר טיפול במתילפנידאט לא משפיע  על רמות הטסטוסטרון ברוק בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. השפעה של טיפול ממושך במתילפנידאט וממריצים אחרים לא נבדקה במחקר הנוכחי, כמו כן מרבית הילדים בעבודה לא התחילו את התבגרותם המינית ומינונים של מתילפנידאט היו נמוכים מעט מהממוצע.

מקור:

Int J Neuropsychopharmacol. 2016 Nov 5. pii: pyw101. doi: 10.1093/ijnp/pyw101. [Epub ahead of print]
Does methylphenidate reduce testosterone levels in humans? A prospective study in children with attention-deficit/hyperactivity disorder.
Wang LJ1, Chou MC2, Chou WJ2, Lee MJ2, Lin PY2, Lee SY2, Lee YH2

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  טסטוסטרון,  התבגרות מינית,  מתילפנידאט,  ADD,  ADHD,  הפרעות קשב וריכוז,  רטלין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
27.11.2016, 00:42

אם זה לא משפיע, אז למה יש אנשים שמדווחים על דחפים מיניים אחרי לקיחת ריטלין??