חדשות 18.04.2015

החברה הבינלאומית לנפרולוגיה: לשים קץ לפגיעה כלייתית חריפה בתוך עשור

היעד השאפתני הוצג בכנס של החברה בקייפטאון השבוע; במדינות המפותחות, רוב מקרי הפגיעה הכלייתית החריפה מופיעים לאחר ניתוח מז'ורי או שימוש בתרופות

פגיעה בכלסטיות (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח ועדת מומחים של החברה הבינלאומית לנפרולוגיה (ISN) שהוצג השבוע במהלך הכנס העולמי לנפרולוגיה בקייפטאון, הציב אתגר לקהילה הרפואית: לשים קץ לפגיעה כלייתית חריפה (AKI - Acute kidney injury) בתוך עשר שנים.

על-פי הדו"ח, מדובר באתגר אפשרי לביצוע. הפגיעה מתרחשת בכ-13 מיליון אנשים מדי שנה ברחבי העולם, ומביאה ל-1.7 מקרי מוות. על-פי תחשיב המומחים שהוצג בכנס, ניתן למנוע אותה באמצעות טיפול שעלותו 150 דולר לחולה.

ועדת המומחים הוקמה בעקבות יוזמה של ה-ISN ב-2013. בראש הוועדה עמד פרופסור ג'יוזפה רמוצי (Giuseppe Remuzzi) נשיא החברה לנפרולוגיה.
"היכולת לספק טיפול מציל חיים לחולי AKI מבוססת על ההצלחה שהושגה באמצעות תרופות אנטי-ויראליות לשם טיפול בחולי HIV", הסביר פרופסור רמוצי בעת הצגת הדו"ח.

בדו"ח נמסר, כי במדינות המוגדרות כבעלות כעשירות יחסית, ברוב המקרים הפגיעה הכלייתית החריפה מופיעה לאחר ניתוח גדול (מז'ורי) ושימוש בתרופות שמשפיעות על תפקודי כליה בבתי חולים בעת אשפוז. במדינות העניות מדובר במחלה הנרכשת בקהילה ובה נפגעים צעירים ואנשים שהיו בדרך כלל בריאים קודם-לכן, והיא קשורה למלריה או פגיעות טוקסיות וכן לשלשול.

כאשר מופיעים סיבוכים והמחלה נעשית כרונית מדובר כבר בשלב-קצה שמחייב דיאליזה והשתלות כליה.

על-פי תחשיב לדוגמא שהוצג בדו"ח, בבריטניה עולה הטיפול שמספקת ה-NHS לחולי AKI כ-620-434 מיליון ליש"ט בשנה – הוצאות גדולות יותר מעלויות הטיפול בחולות סרטן שד, סרטן ריאה ועור גם יחד.

עוד מצביע הדו"ח החדש על כך, ש-1 מכל 5 בגירים בעולם שמגיע לאשפוז בבית חולים עלול לפתח AKI.

מחברי הדו"ח הציגו תכנית אסטרטגית בת שלושה חלקים כדי להשיג את היעד שהוצב בה: האחד – להגדיר במדויק את שיעור הנטל הכלכלי שגורמת המחלה על מערכות הבריאות העולמיות; השני – העלאת המודעות ל-AKI ברמה ארצית בכל מדינה עם מערכת בריאות לאומית ושיפור הטיפול הבסיסי לחולים תוך זיהוי מוקדם של הסיכון, איתור האנשים בסיכון גבוה, שיפור האבחון, שיפור התגובה הרפואית-טיפולית (יעילות ההתערבות הטיפולית), הכנסתן לשימוש של מערכות דיאליזה ופעילות שיקומית.

החלק השלישי בתוכנית מדבר על שכנוע בעלי מניות, נדבנים, ממשלות וקרנות צדקה בדבר הערך הכלכלי שבהשקעה בתשתיות בנות-קיימא על מנת שהטיפול בר ההשגה והמשופר שיינתן לחולי AKI בגיל העבודה - יהיה כדאי לכל הצדדים.

אחד ממחברי הדו"ח, פרופסור רבינדרה מהטה (Ravindra Mehta), מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קליפורניה בסן-דייגו, אמר כי הצבת תאריך יעד של 2025 "אולי נראה שאפתני, אבל אנחנו בטוחים שניתן לממש אותו באמצעות טיפול תרפויטי מניעתי לסוגיו השונים". הוא השווה את הצגת היעד הזה ליעד שהציבה הקהילה הרפואית בעבר, ליו בשנת 2005 יהיו בעולם 3 מיליון אנשים עם HIV שימצאו בטיפול אנטי-ויראלי למחלתם.

נושאים קשורים:  חדשות,  החברה הבינלאומית לנפרולוגיה,  Acute kidney injury,  AKI,  יעד טיפולי,  פגיעה כלייתית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו