תזונה 21.02.2018

השפעת סידן שמקורו במזון ובתוספי סידן על רמות שומנים בדם ומטבוליזם של גלוקוז

החוקרים בדקו את ההשפעה של סידן שמקורו במזון ושל תוספי סידן על ליפמיה, מטבוליזם של גלוקוז, רמות CRP ורמות אדיפונקטין לאחר האוכל אצל נשים הסובלות מהשמנת יתר

במחקר מבוקר ומוצלב שנערך בברזיל בדקו החוקרים את ההשפעה של סידן שמקורו במזון או בתוספי סידן על רמות שומנים בדם, מטבוליזם של גלוקוז, CRP ועוד, וגילו כי אצל נשים הסובלות מהשמנת-יתר ואוכלות ארוחה עשירה בשומן, סידן שמקורו במזון ותוספי סידן אינם משפיעים על מדדים מסויימים, כגון רמות השומנים בדם לאחר האוכל, מטבוליזם של גלוקוז, CRP ועוד

היפרטריאצילגליצרולמיה שלא בצום מהווה גורם סיכון למחלות קרדיווסקולריות וכמות השומן בארוחה הינה ככל הנראה הגורם העיקרי המשפיע על ליפמיה (כמות גדולה מהרגיל של שומן בדם) לאחר האוכל. על אף שמספר מחקרים טוענים כי סידן עשוי להגביר הפרשה של שומן בצואה, עדיין לא ידוע האם סידן יכול להפחית רמות של טריאצילגליצרול לאחר האוכל. המחקר שלהלן ביקש להעריך את ההשפעה של סידן שמקורו במזון ושל תוספי סידן על ליפמיה, מטבוליזם של גלוקוז, רמות CRP (C-reactive protein) ורמות אדיפונקטין לאחר האוכל אצל נשים הסובלות מהשמנת-יתר.

במסגרת המחקר, שנערך באופן מבוקר ומוצלב, 16 נשים בגילאי 20-50 הסובלות מהשמנת-יתר הוקצו באופן אקראי לקבלת שלוש ארוחות מבחן (כ-2,900 קילוג'אול, 48% שומן): ארוחה המכילה כמות גדולה של סידן (547 מ"ג סידן בארוחה), ארוחה עם תוספת של סידן (500 מ"ג סידן קרבונאט) וארוחה המכילה כמות נמוכה של סידן (42 מ"ג סידן בארוחה). דגימות דם נאספו במצב של צום (קרי, לפני הארוחה), ו-120 ו-240 דקות לאחר הארוחות על מנת להעריך את הכמות הכוללת של כולסטרול והפרקציות שלו, טריאצילגליצרול, גלוקוז, אינסולין, רמות CRP בעל רגישות גבוהה ואדיפונקטין.

מתוצאות המחקר עולה כי הרמות של טריאצילגליצרול ואינסולין בסרום עלו באופן משמעותי לאחר כל ארוחות המבחן. מבחינת כולסטרול, רק לאחר הארוחה שכללה תוספת של סידן, רמת הכולסטרול הכוללת לא הראתה עלייה משמעותית וכולסטרול LDL ירד באופן משמעותי. לא נצפו שינויים משמעותיים ברמות הגלוקוז, כולסטרול HDL, CRP ואדיפונקטין שלאחר ארוחה לאחר שלוש ארוחות המבחן.

מסקנת החוקרים מהתוצאות הנ"ל הינה שאצל נשים הסובלות מהשמנת-יתר ואוכלות ארוחה עשירה בשומן, סידן שמקורו במזון ותוספי סידן אינם משפיעים על ליפמיה שלאחר האוכל, מטבוליזם של גלוקוז, ורמות של CRP ואדיפונקטין.

מקור:

Ferreira TDS, Antunes VP, Leal PM, Sanjuliani AF, Klein MRST. The influence of dietary and supplemental calcium on postprandial effects of a high-fat meal on lipaemia, glycaemia, C-reactive protein and adiponectin in obese women. Br J Nutr. 2017;118(8):607-615.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29056106

נושאים קשורים:  מחקרים,  שומנים,  ארוחה,  גלוקוז,  CRP,  אדיפונקטין,  כולסטרול,  LDL,  HDL
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו