סוכרת הריונית ודנ"ש 24.05.2018

איך משפיע טיפול ב-CPAP על הסוכר בסוכרת הריונית ודנ״ש?

האם טיפול ב-CPAP משפיע על איזון הסוכר בנשים עם עודף משקל, סוכרת הריונית ודום נשימה בשינה?

סוכרת בהריון. אילוסטרציה

דנ״ש קשור לעלייה של פי שלושה בסיכון לסוכרת הריונית. עם זאת, ההשפעה של טיפול ב-CPAP על סוכרת בכלל וסוכרת הריונית בפרט אינה חד-משמעית. מחקר התערבותי ואקראי זה בדק האם טיפול ב-CPAP משפיע על איזון הסוכר בנשים עם עודף משקל, סוכרת הריונית ודום נשימה בשינה.

מחקר התערבותי ואקראי נערך בתאילנד בשנים 2014-2016. נשים בהריון בשבועות 24-34 עם עודף משקל וסוכרת הריונית מטופלת בדיאטה בלבד עברו סקירה לדנ״ש.

נשים עם דנ״ש חולקו אקראית לקבלת טיפול ב-CPAP למשך שבועיים או לקבוצת ביקורת. כעבור שבועיים לכל הנשים הוצע טיפול ב-CPAP. התוצאה העיקרית הייתה מטאבוליזם סוכר כפי שנמדד באמצעות Meal Tolerance Testי(MTT) שבוצע בתחילת המחקר וכעבור שבועיים.

נתונים סטטיסטיים: 18 נשים נכללו בכל קבוצה. במהלך שבועיים של טיפול ב-CPAP לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת סוכר בצום, סוכר לאחר MTT ורגישות לאינסולין. בקרב נשים שהשתמשו ב-CPAP באופן אדוק היה שיפור משמעותי בהפרשת אינסולין (p=0.16) ביחס לקבוצת הביקורת. בקרב נשים שהשתמשו אדוקות ב-CPAP למעלה משבועיים, תוצאי ההריון היו משמעותית טובים יותר: פחות לידות מוקדמות (p=0.002), פחות ניתוחים קיסריים לא מתוכננים (p=0.005), פחות אשפוזים בפגיה (P<0.001).

סיכום: טיפול ב-CPAP במשך שבועיים לא השפיע על רמות הסוכר בנשים עם סוכרת הריונית ודנ״ש, אך בשימוש אדוק וממושך משבועיים כנראה שיש השפעה לטובה על תוצאי ההריון.

מקור:

Continuous Positive Airway Pressure Therapy in Gestational Diabetes With Obstructive Sleep Apnea: A Randomized Controlled Trial

Chirakalwasan N, Amnakkittikul S, Wanitcharoenkul E, Charoensri S, Saetung S, Chanprasertyothin S, Chailurkit L, Panburana P, Bumrungphuet S, Takkinstian A, Reutrakul S.

Sleep Med. 2018;14(3):327–336.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  דנ״שׁ,  CPAP,  סוכרת הריונית,  מטאבוליזם סוכר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו