סוכרת סוג 2 29.05.2018

תרופות אנטי-פסיכוטיות, סוכרת סוג 2 והפרעה במשק הגלוקוז

מחקר חדש מצא קשר בין תרופות אנטי פסיכוטיות לסוכרת סוג 2 והפרעה במשק הגלוקוז והאינסולין

סוכרת ותרופות נוספות (אילוסטרציה)
סוכרת (אילוסטרציה)

ההשפעה של תרופות אנטי פסיכוטיות על עלייה במשקל והתפתחות סוכרת סוג 2 העלתה דאגה בעבר. מחקר חדש בוצע במטרה לספק סקירה עדכנית על הראיות בנוגע לנושא זה וההשלכות הפרקטיות בנוגע לניהול מטופלים המקבלים תרופות אנטי פסיכוטיות בהקשר של סוכרת סוג 2.

בוצע חיפוש במאגרי המידע המקובלים באוגוסט 2017 על ידי שימוש במילות המפתח "אנטי פסיכוטיות" ו"סוכרת" או "גלוקוז", עם העדפה למחקרים שפורסמו לאחר 2006.

תרופות אנטי פסיכוטיות נמצאו קשורות עם סוכרת סוג 2 ונמצא כי קיימת סבירות לקשר סיבתי בעוצמה לא ידועה. נראה כי ילדים ומתבגרים הינם פגיעים במיוחד להשפעות מטבוליות אלו, כי בעוד שסוכרת סוג 2 איננה נפוצה בצעירים בריאים, נמצא סיכון יחסי בולט יותר.

תרופות אנטי פסיכוטיות משפיעות על משק הגלוקוז והאינסולין באופן ישיר ובאופן עקיף. על מנת להפחית את הסיכון הבריאותי בקרב מטופלים עם הפרעות נפשיות, יש חשיבות לסקירה, ניטור ומניעה של סוכרת סוג 2, בנוסף לשיפור טיפול בסוכרת בקרב אוכלוסייה זו.

לסיכום, השאלה אם תרופות אנטי פסיכוטיות מחמירות פרה-דיספוזיציה קיימת להתפתחות סוכרת סוג 2 או פועלות באופן ישיר, נותרה לא ברורה. יש צורך בשקילת הסיכונים הפוטנציאלים ואיזון בין היתרונות בטיפול בבריאות הנפשית והשלכות גופניות אפשריות. השגת שוויון בין הבריאות הנפשית לבריאות הגופנית נמצאת בעדיפות עליונה עולמית אם אנחנו שואפים לשפר את אורך ואיכות החיים של אנשים הסובלים ממחלות נפש קשות.

מקור:  

Whicher CA, Price HC, Holt RI. Mechanisms in endocrinology: Antipsychotic medication and type 2 diabetes and impaired glucose regulation. European journal of endocrinology. 2018 Jun 1;178(6):R245-58.

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  סוכרת סוג 2,  אנטי פסיכוטיות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו