טיפול הורמונלי בגיל המעבר 21.04.2021

האם לטיפול הורמונלי יש השפעה על תפקוד מיני בגיל המעבר?

החוקרים בדקו האם טיפול הורמונלי מנופאוזלי מפחית את הסיכון ומשנה התנהגויות מיניות בנשים

גיל המעבר. אילוסטרציה

גיל המעבר כולל בתוכו הסתגלות ביולוגית ומגוון של שינויים (גופניים, קומרבידיים, מערכות יחסים). הפיזיולוגיה הנ"ל איננה מסמלת בהכרח את סופם של החיים המיניים והתפקוד המיני של המטופלת.

במחקר העריכו את המשתנים הקשורים בסיכון לאי תפקוד מיני נשי (female sexual dysfunction) והפרעות מיניות אחרות על מנת לבחון האם טיפול הורמונלי מנופאוזלי מפחית את הסיכון ומשנה התנהגויות מיניות.

במחקר חתך תצפיתי השתתפו 210 נשים בגילאים 45-55. זוהו במחקר שתי קבוצות: נשים המשתמשות בטיפול הורמונלי מנופאוזלי (107 נשים) וקבוצת ביקורת של נשים שלא קיבלו טיפול הורמונלי (103 נשים).

נעשה שימוש במידע דיאגנוסטי וסטטיסטי מתוך ה-DCM5 על מנת להעריך אי תפקוד מיני. בוצעה הערכה של בעיות בתפקוד המיני באמצעות שאלון תפקוד מיני (CSFQ). בנוסף, נאמדה תדמית גופנית באמצעות שאלון תדמית גוף. טיב היחסים נאמד באמצעות שאלון well match relationship. בוצעה רגרסיה לוגיסטית על מנת לקבוע את גורמי הסיכון להפרעות סתפקוד המיני.

החוקרים מצאו שנשים המטופלות באמצעות טיפול הורמונלי היו בעלות תדמית גוף טובה יותר במהלך פעילות מינית, תפקוד מיני טוב יותר בכל התחומים למעט תשוקה/עניין, איכות מערכות יחסים טובה יותר ושיעור נמוך יותר של אי תפקוד מיני או תלונות מיניות (למעט בעיות גירוי).

אולם, אפקטים בדיווח עצמי של טיפול הורמונלי על התנהגויות מיניות הראו שהטיפול ההורמונלי לא שיחק תפקיד משמעותי.

נשים בעלות השכלה תיכונית (יחס סיכויים של 0.09, רווח בר סמך 0.02-0.4, p<0.01 ) נשים בעלות השכלה גבוהה ( יחס סיכויים של 0.2, רווח בר סמך של 0.05-1.0, p<0.05)  ונשים עם מספר מרובה של פרטנרים (יחס סיכויים של 0.6, רווח בר סמך של 0.4-0.9, p<0.01) היו בסיכון נמוך יותר לאי תפקוד מיני. זאת, בניגוד לנשים עם התנהגות חרדתית יותר במהלך פעילות מינית (יחס סיכויים של 3.2, רווח בר סמך של 1.3-7.3, p<0.01) ועם תסמינים מנופאוזליים חמורים יותר (יחס סיכויים של 1.1, רווח בר סמך של 1.0-1.2, p<0.001) שהיו בסיכון מוגבר לבעיות בתפקוד המיני. השימוש בטיפול הורמונלי לא היה באסוציאציה לסיכון מוגבר לאי תפקוד מיני.

מסקנת החוקרים היתה שבקרב נשים במעבר למנופאוזה, ההתנהגויות המיניות היו שונות בקרב מי שנטלה טיפול הורמונלי לעומת מי שלא נטלה טיפול הורמונלי. אולם, במחקר חתך תצפיתי זה, השימוש בטיפול הורמונלי לא היה באסוציאציה לשינוי בתפקוד המיני, להנמכת הסיכון לאי תפקוד מיני או הפרעות מיניות אחרות.

מקור:

Nowosielski K, Sidorowicz M. Sexual behaviors and function during menopausal transition—does menopausal hormonal therapy play a role? Menopause [Internet]. 2020 Dec 21;Publish Ah.

נושאים קשורים:  מחקרים,  גיל המעבר,  תפקוד מיני,  טיפול הורמונלי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו